Efektywność osobista

Przerwy – lenistwo czy narzędzie efektywności?

efektywność, nauka, szybka, jak się uczyć, rozwój osobisty, Michał Wawrzyniak, Dorota Filipiuk, Brian Tracy, Tai Lopez, Gary Varcheniuk, Tony Buzan, Michael Phelps
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Niesłychanie dużo osób z mojego otoczenia postrzega przerwy jako coś, co zmniejsza ich efektywność. Chyba chodzi im o to, że uważają, że więcej robią bez przerwy, bo nie tracą czasu. Cóż, jeżeli przeglądanie Facebooka, Instagrama czy czegokolwiek innego (o ile to nie są media społecznościowe Destro Show 😉 ) co 5 minut to nie jest strata czasu, to z pewnością robią więcej.

Co na to nauka?

przerwy, efektywność, nauka, szybka, jak się uczyć, rozwój osobisty, Michał Wawrzyniak, Dorota Filipiuk, Brian Tracy, Tai Lopez, Gary Varcheniuk, Tony Buzan, Michael Phelps

Według badań, okazuje się, że dobry sen (co to jest, pojawi się na blogu już niedługo) i robienie krótkich przerw w pracy wpływa bardzo pozytywnie na naszą efektywność (Artykuł). Z tych samych badań wynika, że pracownicy byli też bardziej zaangażowani w pracę.

Dodatkowo, Twoje przerwy na lunch, czy wszelkie inne dłuższe przerwy powinny być spędzane raczej samotnie (artykuł). Z tego badania wynika, że osoby, które przerwy spędzały w takiej samej pozycji, jak czas pracy oraz ich lunch odbywał się w towarzystwie, miały dużo mniej zapału i energii w ciągu dnia. Po rocznej obserwacji, okazało się, że stany obniżonej energii tylko się pogłębiły.

No to co z tym zrobić?

Przede wszystkim, podstawowa zasada to – przerwa, na każdą 1h pracy. Niezależnie, czy się uczysz, czy wykonujesz jakąkolwiek pracę umysłową. Ja jednak polecam dostosować ten czas do swojego trybu życia.

Przy nauce wiele osób poleca technikę Pomodoro – 25 min nauki po czym 5 minut przerwy. I tak przez godzinę, po czym robimy dłuższą przerwę. Ja osobiście długo testowałem różne czasy i wróciłem do tej techniki – jestem wtedy najbardziej produktywny.

W pracy biurowej, albo dowolnej innej umysłowej polecam inny podział – 45 min pracy na 10 min przerwy. Po 2 lub 3 takich cyklach robimy 40 min – 1 godz. przerwę. przerwy, efektywność, nauka, szybka, jak się uczyć, rozwój osobisty, Michał Wawrzyniak, Dorota Filipiuk, Brian Tracy, Tai Lopez, Gary Varcheniuk, Tony Buzan, Michael Phelps

Jak to zrobić?

Możemy oczywiście ustawiać sobie minutniki, patrzeć na zegarek i zapisywać na kartce, kiedy czas na przerwę.

Ja polecam jednak bardziej nowoczesną metodę – aplikacje.

Jest tego teraz mnóstwo na rynku. Wystarczy wejść w sklep i wyszukać „timer” – najwięcej pozycji będzie jako „work timer”. Ja polecam „productivity challange” albo „brain focus”. Jest też ciekawa alternatywa pod nazwą „Tide” (z polecenia Doroty Filipiuk). Jest to zasadniczo aplikacja z dźwiękami, które pomogą nam się skupić, jednak w ustawieniach znalazłem opcję „work mode”, która pozwala na ustawienie czasu pracy i przerwy. Wtedy dźwięk skończy się po wybranym przez nas czasie, a po przerwie znów zacznie się odtwarzać wprowadzając nas w stan najwyższego skupienia.

Co robić w czasie przerw?

Przede wszystkim zmienić pozycję ciała!

Najpewniej siedzisz pracując, więc najlepszą opcją będzie wstać. Rozciągnij się wtedy, napij wody. Bardzo dobrze będzie, jeżeli w przerwie zajmiesz się żonglowaniem (więcej o tym tutaj). Po prostu zajmij się czymś zupełnie innym niż zajmowałeś się w trakcie sesji pracy.

Bardzo dobrą wskazówką, którą poznałem na Akademii Efektywności, jest zrobienie kilku prostych ćwiczeń. Okazuje się, że ludzie długowieczni (tylko nie mów mi, że nie chcesz żyć długo 😉 ) bardzo dużo się ruszają. My, przyzwyczajeni do siedzącego trybu życia, niezależnie ile sportu uprawiamy, żeby upodobnić się do ich aktywności, powinniśmy ruszać się przynajmniej raz na godzinę!

przerwy, efektywność, nauka, szybka, jak się uczyć, rozwój osobisty, Michał Wawrzyniak, Dorota Filipiuk, Brian Tracy, Tai Lopez, Gary Varcheniuk, Tony Buzan, Michael Phelps

Postaraj się to zastosować już jutro!

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *