Efektywność osobista

Co z tą kawą?

przezzycienaskroty, nauka, wiedza, efektywność, osobista, rozwój, pasja, iluzja, medycyna
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Skąd pomysł na ten artykuł?

Zdrowa kawa, wegańska, wegetariańska, zdrowa dieta, zdrowy styl życia, stymulanty, umysł, długowieczność, przez życie na skróty, przezzycienaskroty.pl, Destro Show, Destro, Marcin Żelezik

Po świecie, a co gorsza, po artykułach, wypowiedziach i filmach „dietetyków” krąży przeświadczenie, że kawa jest niezdrowa. Sam zawsze byłem co do tego poglądu sceptyczny (jak zresztą do niemal każdego, z którym się zetknę), jednak z braku dostatecznego zainteresowania i danych – w niego wierzyłem.

Nie dalej jak 3 lata temu wpadła mi w ręce niezwykle dobra książka pt „Mity medyczne, które mogą zabić”. Tam właśnie przeczytałem rozdział o kawie (okraszony dobrymi kilkoma stronami bibliografii pisanej czcionką 9), który przekonał mnie, że jednak jest inaczej niż się wszystkim wydaje.

Od tamtej pory usilnie staram się przekonać osoby z mojego otoczenia, że nauka położyła już kres bezbożnym wierzeniom przeciwko kawie, które szerzyli szamani dietetyki i influencerzy „powszechnie przyjętego zdrowego stylu życia”.

Ciągle jednak trafiam na mur tego zakorzenionego przekonania i żądanie „dowodów”.

Dlatego właśnie piszę ten artykuł. Chcę mieć zbiór argumentów, ubrany w słowa i okraszony moimi opiniami i barwnymi porównaniami, popierającymi fakt, że kawa jest zdrowa.

Drogi czytelniku, zanim wyciągniesz wniosek z moich rozważań, proszę, przeczytaj ten wpis do końca, a następnie chociaż przejrzyj bibliografię, którą wyjątkowo umieszczam na końcu tego tekstu. Chcę, żeby po pierwsze łatwiej Ci się czytało, a po drugie, żeby źródła były łatwe do znalezienia.

Skąd wziął się mit niezdrowej kawy?

Jak wiemy, mamy trzy rodzaje kłamstwa: kłamstwo, wierutne kłamstwo(alias prognoza pogody) i statystykę. To właśnie ten ostatni rodzaj spowodował, że tak wiele ludzi zaczęło wierzyć, że kawa jest niezdrowa.

Badaczom w kilku eksperymentach, udało się ustalić, że osoby spożywające kawę wcześniej umierają. Stąd posypała się lawina kolejnych podejrzeń, które z dużych badań z wieloma zmiennymi, można byłoby podeprzeć. Jak się później okazało, te wnioski były po prostu za szybko wyciągnięte ze zjawiska tzw. koegzystencji faktów – mniej więcej tak jakby powiedzieć, że „topienie się dzieci w Bałtyku jest spowodowane jedzeniem lodów”.

Po prostu najwyższa sprzedaż lodów występuje w tym okresie, w którym jest najwięcej dzieci nad Polskim morzem, ale czy ma to związek z topieniem się? Jakby się uprzeć, to tylko pośredni 😉

W związku z tym powstało wiele badań potwierdzających zły wpływ kawy – wypłukiwanie magnezu, powodowanie hiperlipidemii, raka płuc, niszczenie wątroby, szybsze zachorowanie na zwyrodnienia gałki ocznej itp. Takie oszczerstwa zostały dopiero obalone, gdy za badania nad „małą czarną” wzięli się naukowcy ze świeżym punktem widzenia.

Okazało się bowiem, że nikt nie sprawdzał czynników towarzyszących badaniu.

Zdrowa kawa, wegańska, wegetariańska, zdrowa dieta, zdrowy styl życia, stymulanty, umysł, długowieczność, przez życie na skróty, przezzycienaskroty.pl, Destro Show, Destro, Marcin Żelezik

O co chodzi?
W skrócie, gdy robimy badanie naukowe, to chcemy stworzyć sytuację idealną – obie grupy osób badanych mają być w tym samym wieku, z taką samą przeszłością medyczną, z taką samą dietą, tej samej płci itp. Jedyne co ma się różnić, to badany przez nas czynnik. Oczywiście, taka sytuacja jest niemal niemożliwa do spełnienia.

Każda osoba, odstająca od tych idealnych cech, będzie charakteryzowała się czynnikami dodatkowymi, inaczej zaburzającymi.

Do tego, gdy chcemy mieć dużą grupę badaną, osób różniących się dodatkowymi czynnikami będzie „na pęczki”. Tak też było w przypadku badań oskarżających napar z ziaren kawowca o wszelkie zło tego świata.

Dopiero gdy okazało się, że w tych badaniach osoby nie pijące kawy, również przestrzegały zasad zdrowego stylu życia (dużo warzyw i owoców w diecie, niepalenie papierosów, aktywność fizyczna), natomiast grupa „doładowująca się” była zasadniczo obojętna na swój stan zdrowia (czyt. dużo czerwonego mięsa, z papierosem w ustach, popijane alkoholem), zaczęto szukać bardziej kontrolowanych warunków.

Jak działa na Twój organizm, czyli dlaczego kawa jest zdrowa

Kubek kawy niczym… sześć filiżanek sałaty

Mity medyczne – Katarzyna Świątkowska
Zdrowa kawa, wegańska, wegetariańska, zdrowa dieta, zdrowy styl życia, stymulanty, umysł, długowieczność, przez życie na skróty, przezzycienaskroty.pl, Destro Show, Destro, Marcin Żelezik

Kilka mitów kawowych, które chciałbym rozwiać:

1. Kawa wypłukuje magnez

Spójrzmy na badania:
– Już w 2003 roku, badaczom publikującym w „The Journal of Nutrition” udało się ustalić, że jednym z głównych źródeł magnezu jest kawa(1.artykuł).

– Według United States Department of Agriculture Agricultural Research Service kawa zawiera do 80 mg magnezu, czyli tyle ile 6 filiżanek zielonej sałaty lub 30 g orzechów laskowych lub 30 g gorzkiej czekolady (swoją drogą ostatnio spotkałem się z przeświadczeniem, że kakao i czekolada są niezdrowe – daj znać w komentarzu, czy chciałbyś przeczytać artykuł poddający tę tezę pod wątpliwość). (2.artykuł)

– Być może taki mit urodził się z badań omawiających zwiększone wydalanie magnezu z moczem po spożyciu kofeiny (3.artykuł) – cóż, nie znalazłem badań z ostatnich 5 lat, które potwierdzałyby ten wynik, ale też nie znalazłem mu zaprzeczających. W każdym razie pokazuje to, że ze zwiększoną ilością wydalanego moczu, możemy stracić ok 4 mg magnezu. Cóż, różnica dalej jest in plus.

2. Kawa szkodzi na serce

No dobrze, znów spójrzmy na badania:
– Przede wszystkim, udowodniono, że „mała czarna” nie ma wpływu na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych (4.artykuł).

– Tak, kawa podnosi ciśnienie krwi, ale jak wynika z artykułu przytoczonego wyżej i tego poniżej – nie ma to wpływu na chorobę nadciśnieniową (raczej może chronić przed wystąpieniem).

– Zmiany rytmu serca, często określane jako palpitacje, mogą występować u niektórych osób (o tym niżej), jednak nie wykazano żadnego związku z powstawaniem lub utrwalaniem arytmii (5.artykuł).

3. Picie kawy prowadzi do cukrzycy

Znów błąd, tym razem diametralny, oto dlaczego:
– Badacze w wielu artykułach zaobserwowali całkowicie odwrotny efekt – kawa obniża ryzyko rozwinięcia i/lub postępu cukrzycy typu 2 (6. artykuł;7.artykuł).

– Dzieje się tak dlatego, że napar z ziaren kawowca jest bogaty w związki z grupy polifenoli. Ich działanie przypomina działanie leków przeciwcukrzycowych jak na przykład inhibitorów alfa-glukozydazów(8.artykuł).

– Oczywiście wszystko to dotyczy kawy czarnej, ponieważ już dodanie mleka, a do tego jeszcze cukru – może mieć skutki odwrotne.

4. Kawa wpływa negatywnie na wątrobę

Tak, dobrze myślisz, jest dokładnie odwrotnie:
– Żeby dobrze wytłumaczyć skąd to wiemy i jak jest powodowany ten dobroczynny wpływ, musiałbym napisać kilka tysięcy słów. Na szczęście, ktoś to zrobił za mnie, przy okazji badania naukowego, więc pozwolę sobie odesłać Cię tam: (9.artykuł).

– W skrócie: z powyżej przytoczonego badania wynika, że picie kawy znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób wątroby, w tym marskości wątroby, niealkoholowego stłuszczenia wątroby, zespołu metabolicznego, a także raka wątrobowokomórkowego.

– Jeśli chciałbyś więcej się dowiedzieć na ten temat, chciałbym odesłać Cię tu i tu.

5. Kawa szkodzi na mózg!

Punkt kulminacyjny – ten argument może Cię najbardziej interesować, jako czytelnika mojego bloga. Jak zatem jest?

– Każdy pewnie odczuł zbawienne właściwości kawy gdy był zmęczony. Głównie dlatego ją pijemy.

Okazuje się, że jest to powodowane konkurencyjnym blokowaniem receptorów dla adenozyny – powiedzmy, jak blok drewna podłożony pod pedał hamulca 😉

To powoduje, że adenozyna nie może nam „powiedzieć”, że jesteśmy zmęczeni. Do głosu dochodzą wówczas dopamina i noradrenalina, które „mówią nam”, że możemy „szybciej, wyżej, mocniej”.(10.artykuł)

– Dodatkowo chroni przed demencją, chorobą parkinsona i depresją.(11.artykuł)

– Ostatnim, moim ulubionym i żelaznym argumentem potwierdzającym zbawienny wpływ picia kawy na zapamiętywanie i uczenie się jest fakt, że jej spożywanie powoduje zwiększenie BDNF – po polsku Neurotropowego Czynnika Pochodzenia Mózgowego.

To białko, przez szereg różnych skomplikowanych procesów (opisanych w przytaczanym artykule), powoduje zwiększenie zdolności mózgu do zapamiętywania – i to w pamięci długotrwałej! (12.artykuł)

Jeśli chcesz się dowiedzieć o pozostałym wpływie kawy na nasz organizm, zobacz ten obszerny artykuł: (13.artykuł)

Ile powinno się pić kawy?

Zdrowa kawa, wegańska, wegetariańska, zdrowa dieta, zdrowy styl życia, stymulanty, umysł, długowieczność, przez życie na skróty, przezzycienaskroty.pl, Destro Show, Destro, Marcin Żelezik

Bardzo ważne pytanie, ponieważ wszystko może być lekiem i trucizną – zależy od dawki.

Większość badaczy utrzymuje, że idealną ilością są 3 filiżanki.(14.artykuł;15.artykuł)

Wiele badań donosi o przedziale, między 3, a 5-6 filiżanek i osobiście, skłaniam się ku wartości przedziałowej.(16.artykuł;17.artykuł) Z dwóch powodów:

Po pierwsze, każdy człowiek jest inny i jakkolwiek w kontrolowanych warunkach jesteśmy w stanie określić tę idealną ilość, tak w życiu, różne czynniki będą wpływały na dawkę (nawodnienie, czas, aktywność fizyczna, dieta).

Po drugie, jedne dni są bardziej leniwe, a inne wymagają od nas potężnej aktywności. To będzie powodowało, że raz wypijemy 3 kawy, a innego dnia, będziemy się zastanawiać czy można wypić i 7.

Analizując wyniki badań raczej miałbym na uwadze ten górny limit 6 kaw, ponieważ powyżej tej ilości, możemy już nie korzystać z jej dobroczynnych właściwości. Nawet według niektórych, wtedy może zacząć być szkodliwa.

Wolne i szybkie enzymy, czyli pięta achillesowa kawy lub naturalna kolei rzeczy.

Oczywiście, musi być jakieś „ale”. Wszystko to co powyżej odnosi się do osób, których enzymy metabolizujące kofeinę są szybkie.

Chodzi o to, że kofeinę metabolizują enzymy CYP1A2, których zachowanie jest uwarunkowane genetycznie. Jeżeli ktoś ma zapisane w genach, że jego enzymy CYP1A2 działają sprawnie, to długość i siła działania kofeiny jest u niego na optymalnym poziomie.

Jeśli za to ma zapisaną informację o wolnym działaniu tych enzymów – po kubku „czarnej” dostanie „palpitacji”, „drgawek” i zasadniczo będzie czuł się źle.(18.artykuł)

Takim osobom zaleca się obniżenie ilości spożywanych napojów kofeinowych. Jednak, spożycie 1-2 kaw dziennie może przynosić im pozytywny efekt. Moim zdaniem tu chodzi o osoby, których enzymy działają w sposób „umiarkowany”.

Kiedy najlepiej pić kawę?

Ostatnie pytanie jakie Ci się może nasunąć drogi czytelniku, to właśnie to powyżej.

Tu nie będę się rozpisywał, każdy powinien znaleźć swój rytm, ja to robię tak:

Pierwszą kawę wypijam koło 9-10 kiedy czuję mocny spadek energii. Gdy mam rutynowy plan tygodnia, udaje mi się czasem wypić filiżankę tej ambrozji ok 30-45 minut wcześniej, przed spadkiem, co powoduje, że go nie odczuwam.

Następne, właśnie w momentach spadku energii. Drugi zwykle mam koło 16. Do tego espresso po obiedzie.

Czasem robię tzw. kofeinową drzemkę. Polega to na tym, że wypijam kawę i od razu kładę się spać. Bez budzika, w maksymalnie zaciemnionym pokoju.

Powyższe powoduje, że budzi mnie wpływ kofeiny, po ok 30-45 minutach i zyskuję dwa efekty – 1. Jasność umysłu wynikającą z drzemki, 2. Pobudzenie z kofeiny.

Teraz już wiesz dlaczego kawa jest zdrowa!

Zachęcam Cię do zostawienia swoich wniosków, pytań lub przemyśleń w komentarzu. Jeśli się ze mną nie zgadzasz, będę niezwykle zadowolony jeśli napiszesz komentarz okraszony publikacjami i dowodami.

Jeśli jesteś zainteresowany jakie są inne stymulanty dla naszego mózgu, zapraszam Cię tutaj.

Z nad trzeciej kawy, pozdrawiam,
Marcin Żelezik

Bibliografia
  1. https://academic.oup.com/jn/article/133/9/2879/4688241
  2. https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/4278?fg=&sort=&offset=&format=Full&new=&measureby=
  3. https://www.researchgate.net/publication/15361850_Effect_of_caffeine_on_circadian_excretion_of_urinary_calcium_and_magnesium
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0273230017302210
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK202224/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4754290/
  7. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014067360211436X
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17990295
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5440772/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17095411
  11. https://www.drugdevelopment-technology.com/comment/can-coffee-reduce-risk-neurological-diseases/
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5697621/
  13. https://www.bmj.com/content/359/bmj.j5024
  14. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jhn.12633
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16507475
  16. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046/j.1365-277X.2003.00477.x
  17. https://www.sportsmed.theclinics.com/article/S0278-5919(06)00071-8/fulltext
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16522833
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *