Efektywność osobistaTechniki nauki

Jestem winny

Obrazek promujący wpis dotyczący świetnego, najlepszego narzędzia opisującego jak zmotywować się do nauki. Nawet najcięższa i najnudniejsza nauka czy praca, będzie dla Ciebie emocjonująca i ciekawa, jeśli zastosujesz to narzędzie!
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Uczenia się jak idiota!

Przez długi czas próbowałem używać narzędzi szybkiego uczenia się, jako narzędzi. Bez emocji, analitycznie – teraz użyję tego, teraz tego, Boże jaki ten młotek ciężki!
Wciąż jednak nie byłem zadowolony z moich wyników. Mimo wszystko nie mogłem się zmotywować do nauki.

Może i były powyżej średniej. Może i pozwalały mi na osiąganie wysokich progów, ale jednak ja czułem, że powinienem osiągać więcej przy takim nakładzie pracy.

Ostatnio odkryłem co mnie blokowało…. Motywacja.

Nie, nie będzie to kolejny wpis o motywowaniu się. A przynajmniej nie taki, jak Ci się wydaje, że będzie 😉

Otóż dowiedziałem się, że dorosły “uczeń” aby się prawidłowo zmotywować potrzebuje celu nauki. I tu pojawia się pytanie: ile razy uczysz się, bo ktoś od Ciebie wymaga żebyś się nauczył? A teraz kolejne: Czy to, że KTOŚ chce żebyś TY się nauczył, inspiruje Cię do tej nauki?

A teraz pomyśl, czy zdarzyła Ci się sytuacja, w której to TY chciałeś się czegoś nauczyć? Coś Cię zafascynowało, potrzebowałeś rozwiązać jakiś swój problem, kupiłeś sobie nowe urządzenie i chciałeś wiedzieć jak go używać, żeby jak najdłużej Ci służyło.
Jak się wtedy czułeś? Jakie strategie nauki przyjąłeś? Czy osiągnąłeś może wtedy to niesamowite “flow”?

Właśnie tak, niedawno zdałem sobie sprawę, że zupełnie inaczej powinienem podchodzić do nauki. Że powinienem wiedzieć dlaczego czegoś się uczę i co chcę wiedzieć w tym temacie.

Jak zastosować tę wiedzę w praktyce?

Tu jest obrazek pokazujący, że aby zmotywować się do nauki "practice makes perfect". Tylko przez odpowiednie ćwiczenie, zawarte w moim pdf, zrozumiesz jak odpowiednio zmotywować się do nauki

Zadaj sobie kilka pytań i najlepiej zapisz odpowiedź. Tak, fizycznie, na kartce. Ewentualnie na komputerze, jeśli już musisz 😉 Możesz na górze zapisać tytuł: Jak się zmotywować do nauki?

  1. Dlaczego uczę się tych informacji i jak oraz kiedy ich użyję?
  2. Jakiego poziomu zrozumienia i wiedzy potrzebuję?
  3. Jak ta informacja może zostać rozbita na małe części i rozłożona/przyporządkowana do większych/obszerniejszych kategorii lub tematów?
  4. Jakie są najważniejsze informacje do nauczenia się w oparciu o moje cele nauki?
  5. Jaka jest najlepsza kolejność nauki tych informacji?
  6. W jaki sposób dostanę się do tych informacji?
  7. Jak mój plan nauki będzie wyglądał i jak mogę skompresować czas?
  8. Jak będę mierzył i śledził postępy?
  9. Co zrobię, jeśli coś pójdzie nie tak jak planowałem?

Teraz krótkie omówienie poszczególnych punktów, ponieważ wiem, że część może wydawać się niejasna.

1. Dlaczego uczę się tych informacji i jak oraz kiedy ich użyję?

To jest podstawa. Tak jak pisałem wyżej, dorosły człowiek musi wiedzieć jaki jest cel i konkretne wykorzystanie informacji.

“He who has a why to live can bear almost any how.”

Friedrich Nietzsche

Oczywiście, można się uczyć czegoś dla samej przyjemności uczenia się. Szczególnie gdy masz swój Pałac Pamięci, albo uwielbiasz tworzyć Markery Wizualne. Jednak większość informacji przyswajamy z konkretnego powodu.

2. Jakiego poziomu zrozumienia i wiedzy potrzebuję?

Doskonale na pewno wiesz, że nie każda wiedza jest Ci potrzebna w takim samym stopniu. Jeśli na przykład, będziesz chciał się dowiedzieć jak działa sprzęgło w samochodzie, to wystarczy Ci dowiedzieć się, że jest to system przekładni, takich coraz większych kół zębatych, które oddalają się od “koła zębatego” przyłączonego na stałe do silnika gdy sprzęgło naciskasz, i odpowiednie koło zbliża się i zazębia gdy zmienisz bieg i sprzęgło odpuścisz. Jednak gdy będziesz uczył się o tym na inżynierii czy w technikum samochodowym, to poznasz zapewne nazwy każdego z tych “kół”, dowiesz się jakie przekładnie wpływają na to “oddalanie i zbliżanie”, a także jakie siły działają na nie i jakie momenty obrotowe może wytrzymać każdy z biegów.

Żeby odpowiednio zmotywować się do nauki taki poziom musisz ocenić dla każdej informacji, której się uczysz i na tej podstawie określić ile czasu i energii poświęcisz na zgłębianie jej.

3. Jak ta informacja może zostać rozbita na małe części i rozłożona/przyporządkowana do większych/obszerniejszych kategorii lub tematów?

Tutaj zastanów się, jak możesz podzielić wiedzę, którą planujesz zdobyć na części i uporządkować te części, by tworzyły logiczną całość z tym co już wiesz.

Tutaj, mogę podać Ci przykład z tego, o czym teraz się uczę:
Ginekologia – Poród – Poród fizjologiczny
  1. Anatomia miednicy – tę część mogę przyporządkować do kategorii Anatomia, którą mam już nieźle opanowaną z początku studiów i wiem, że przynajmniej część lub wszystkie informacje mam już w Pałacu Pamięci. Dodatkowo, mogę ją podzielić na mniejsze części i przypisać je do kategorii takich jak: Unaczynienie, Unerwienie, Mięśnie, Więzadła, Kości, Narządy. W ten sposób porządkuję tę wiedzę, cały czas mając na uwadze wzajemne relacje między informacjami, ponieważ uczę się o anatomii miednicy.
  2. Fizjologia kobiety ciężarnej – Znów mam dużą kategorię, którą przynajmniej poniekąd opanowałem już wcześniej – Fizjologia człowieka. Teraz mogę wyróżnić układ naczyniowy, hormonalny, gospodarkę wodno-elektrolitową i porównać informacje zawarte w tym rozdziale do obecnie już mi znanych. Zobacz co tu się dzieje! Łączę już znaną informację z poznawaną. W ten sposób wzmacniasz ślady pamięciowe!
  3. Badanie – Tutaj mogę wyróżnić kategorie takie jak: Ułożenie płodu, Ocena płodu, Badanie przedmiotowe kobiety ciężarnej itd.. Znów w tych kategoriach mam na przykład badanie fizykalne brzucha kobiety, co zarówno jest mniejszą jednostką niż cały podpunkt “Ułożenie płodu”, jak również łączy się z moją wiedzą zdobytą na Propedeutyce interny dotyczącą badania brzucha w ogóle.
To jest obrazek wizualizujący jak powinniśmy rozbijać naukę aby odpowiednio się do niej zmotywować. Dzięki rozbijaniu i odpowiedniemu porządkowaniu wiedzy, skutecznie zmotywujesz się do nauki

Ta lista mogłaby się jeszcze długo ciągnąć. Mam nadzieję, że rozumiesz zamysł. Swoją drogą zobacz ile trzeba wiedzieć i zrobić zanim urodzi się dziecko – masakra co? 😉

4. Jakie są najważniejsze rzeczy do nauczenia się, w oparciu o moje cele?

Teraz w związku z tym, że opisałeś jak dużo musisz wiedzieć z tego zagadnienia, możesz określić, które części są absolutnie kluczowe, do nauczenia się w tym temacie.

Jeśli chciałbym się nauczyć jak się uczyć, nie wiedząc na ten temat nic, to chciałbym najpierw dowiedzieć się jak zapamiętać więcej z tego co czytam, ponieważ jest to mój główny kanał zdobywania wiedzy w związku z tym nie chcę do tego celu na początku używać żadnych mnemotechnik, bo wygląda na to, że nauczenie się korzystania z nich jest czasochłonne i nie współgra z tym czego mnie uczyli w szkole. Więc najważniejsze dla mnie będzie nauczyć się jak się tworzy markery wizualne. Później, kolejnym punktem będzie dla mnie nauczenie się w jaki sposób mogę szybciej czytać.

Logiczne, prawda?

Pro tip: Jeśli masz zagadnienie, którego musisz się nauczyć na studiach lub w pracy, ale nie wiesz co z tego jest najważniejsze (bo wydaje Ci się, że wszystko jest) to spróbuj znaleźć omówienie tego tematu “dla laików”. Być może opisał działanie tego zjawiska jakiś Onet (nie ubliżając Onetowi, oczywiście 😉 ) czy “wp.wiedza” albo inny serwis tego pokroju. Tam będą opisane zjawiska w większym lub mniejszym skrócie i uproszczeniu, ale będą opisane te najważniejsze. Niech to będzie Twoja wskazówka, które mechanizmy są tymi, bez których nie można poznać danego zagadnienia!

5. Jaka jest najlepsza kolejność, w jakiej powinienem poznać te informacje?

Trochę już to opisałem w punkcie wyżej. Jeśli już zidentyfikujesz co jest najważniejsze, tutaj ułóż to względem priorytetu.

6. Jak właściwie uzyskam dostęp do tych informacji?

Ten punkt odnosi się do źródeł z jakich skorzystasz. Jeśli studiujesz, pewnie masz już jakiś skrypt czy książkę. Jeśli chcesz się nauczyć jakiejś umiejętności czy wiedzy poza studiami, być może już ktoś opisał jakie źródła będą najlepsze na jakimś blogu. Do tego zawsze warto jest znaleźć filmiki na YouTube opisujące dane zjawisko. A może ktoś już zrobił kurs online na ten temat?
Na pewno bardzo zmotywuje cię do nauki ten sposób, prawda?
Zawsze deską ratunku pozostają przypisy na Wikipedii do opisu danego zagadnienia 😉

7. Jak będzie wyglądał mój plan pracy?

Tutaj konkretnie planujesz kiedy, czego i jak długo będziesz się uczył. Pomyśl w jaki sposób możesz to zrobić maksymalnie efektywnie. Możesz na przykład wcisnąć gdzieś pół godziny na przyswojenie jednego artykułu na dany temat, między jednymi zajęciami na uczelni, a drugimi. W ten sposób wykorzystasz zasadę Parkinsona i Twoja praca będzie maksymalnie satysfakcjonująca.

8. Jak będę oceniał i śledził moje postępy?

Na pierwszy rzut oka może się to wydać trudne, ponieważ jak możesz sprawdzić czy już nauczyłeś się danego tematu czy nie? Ale jednak jesteś w stanie to bardzo łatwo zrobić przy użyciu dwóch narzędzi: Anki i pytań, zadanych na początku nauki.

Pierwsze narzędzie działa bardzo łatwo i opisywałem je już w moim tekście Język obcy w 2 tygodnie. Dodajesz pytania o konkretne informacje w formie fiszek do aplikacji i w zależności od tego, czy dobrze sobie przypomniałeś daną informację czy nie, po takim czasie musisz ją powtórzyć.

Drugie jest tak proste jak napisałem: piszesz pytania na początku nauki. To znaczy, że jeśli uczysz się na przykład o budowie silnika, to przeskanujesz najpierw wzrokiem cały tekst, a później zapiszesz pytania takie jak: Do czego służą tłoki? Jak mogę policzyć siłę wybuchu mieszanki paliwowej pod tłokiem? Jaki układ doprowadza paliwo do komory tłoka? Czym różnią się różne budowy silników? Na czym polega napęd metodą destylacji wina? (polecam sprawdzić to ostatnie 😉 ).

Oczywiście trudność tych pytań i szczegółowość odpowiedzi będzie zależała od Twojego własnego celu nauki.

Konkretnie jednak pod tym podpunktem spróbuj sformułować swoją odpowiedź tak, aby opisywała konkretną czynność, którą będziesz w stanie wykonać mając tę wiedzę.

Tę czynność możesz podzielić na etapy. Jeśli będziesz w stanie wykonać dany etap czynności, to znak, że zrobiłeś konkretny postęp.

Jeśli będziesz potrzebował więcej narzędzi do śledzenia i oceny swoich postępów, zostaw komentarz, a stworzę specjalny post lub pdf z takimi narzędziami.

9. Co zrobię, jeśli coś pójdzie niezgodnie z planem?

Tutaj już chyba należy się całkowicie indywidualna odpowiedź. Możesz na przykład znaleźć inny czas na nadrobienie zaległości. Albo ustalenie przearanżowania planu. Ewentualnie poradzenie się eksperta w danej dziedzinie, jeśli utkniesz z jakimś zagadnieniem.

Przygotuj się na przeszkody, bo na pewno się pojawią. A jak będziesz na nie gotowy, łatwiej będzie Ci je pokonać i osiągnąć swój naukowy cel!

Tę listę, w formie PDF do druku i wypełnienia ręcznie lub na komputerze, dostaniesz zapisując się do mojego newslettera! (tu po prawej stronie, lub jeśli przeglądasz na telefonie – na samym dole strony 🙂 )

Wizualizacja jak na Twoim biurku może wyglądać mój pdf pomagający Ci zmotywować się do nauki!

Teraz na pewno bez problemu zmotywujesz się do nauki 😉

Samych owocnych projektów naukowych!

Jak zwykle proszę o komentarz z dowolną myślą na temat tego co napisałem – chciałbym wiedzieć czy ktoś to w ogóle czyta – oraz o zajrzenie na strony, które wymieniam na dole.

W razie pytań, proszę, napisz komentarz, albo napisz na mój adres mailowy: info@przezzycienaskroty.pl.

Jeśli zastanawiasz się skąd wziął się mój pomysł na prowadzenie tego bloga to zajrzyj tutaj.
Jeśli chcesz wiedzieć czym zajmuję się na co dzień to zapraszam Cię tu.
A jeśli kiedyś zastanawiałeś się nad tym jak wygląda profesjonalny pokaz iluzjonisty to zajrzyj tutaj: www.destroshow.pl
Jeśli chciałbyś umówić się na prywatne konsultacje online ze mną, zajrzyj tutaj.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Tags: