Techniki nauki

Jak skojarzyć nudną naukę z przyjemnością? #UczęSieMądrze

kobieta pijąca kawę, przyjemność, jak uczyć się przyjemnie, przez życie na skróty, Dorota Filipiuk, Marcin Żelezik, medycyna, skojarzenia, poprawne budowanie skojarzeń, jak się uczyć, co zrobić, żeby się szybko nauczyć
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Poprawne budowanie skojarzeń – Ucz się Mądrze, a nie Ciężko #1

5 lat temu zakończyłem moją edukację szkolną. Oprócz pewnego czasu w tym zakresie, było to zasadniczo pasmo nieszczęść, łez, dramatów i nieprzyjemności. Serio, nie przesadzam. W większości mojej drogi w tradycyjnej edukacji trafiałem na niezwykle głupich i pozbawionych jakichkolwiek ambicji rówieśników z rodzin, które nie były zainteresowane ich rozwojem. A nauczyciele? Byli jeszcze gorsi.
Oczywiście dochodzi do tego jeszcze fakt, że ja uczyłem się tragicznie!

Z czego to wynikało? To był swoisty koktail mojego podejścia do życia, które od zawsze było nacechowane indywidualizmem, chęci zaimponowania moim niezbyt ambitnym kolegom oraz tak bardzo nieefektywnych metod nauki, wiedzy przekazywanej w jeszcze bardziej nieefektywny i nieciekawy sposób, że była to bardziej anty-nauka niż rzeczywiste uczenie się.

Myślę, że doskonale to znasz: otwierałem książkę, zaczynałem od początku rozdziału, czytałem do końca, czasem podkreślałem (oczywiście całe zdania) czasem nie. Później robiłem notatkę do zeszytu, w którym znajdowało się ok 70% tekstu z książki. Później czytałem to co w zeszycie przy okazji podkreślając. I tak kilka razy, bo przecież systematyczna nauka jest kluczem!

Chociaż wcale mi się nie chciało uczyć w ten sposób. Wcale nie byłem systematyczny. Często sesje nauki sprowadzały się po prostu do przeczytania książki i podkreślenia kilkunastu zdań…. I to tylko dlatego, żeby rodzice się odczepili.

Jak to się stało, że teraz będąc na, przez wielu uważanych za trudne, studiach, uczę się ok 2 godziny dziennie, mam wysoką średnią, dostaję stypendia, piszę bloga, szkolę oraz robię pokazy iluzji – i to też w dziedzinie, która wymaga dużej wiedzy?

W serii #uczsięmądrze pokażę Ci podstawowe techniki, których używam by to wszystko osiągnąć.

Z tego wpisu za chwilę dowiesz się:

  • Jak zobaczyć to czego się uczysz, nawet jeśli jest to skomplikowana wiedza?
  • Które informacje są ważne do przetworzenia na obraz i jak je rozpoznać?
  • Jakie są cechy dobrego skojarzenia?
  • Dlaczego uczenie się przez kojarzenie informacji pisanej z obrazem daje takie szokujące rezultaty?
  • Co zrobić, gdy masz problem ze zbudowaniem skojarzenia?

Ciekawe? Myślisz, że przyda Ci się w Twojej nauce?

A może przekażesz tę wiedzę komuś bliskiemu? Na przykład wyślesz link do tego artykułu 3 osobom, z którymi najczęściej piszesz? 😉

Zobacz jak budować dobre skojarzenia i uczyć się 3x szybciej!

Zobaczyć myśl

“Przeciętni kolekcjonują obrazy tylko znanych twórców, nieprzeciętni mają więcej wyobraźni ”  

Lidia Jasińska, Czule klepać biedę

Mam nadzieję, że do tej pory zaznajomiłeś się już z moim wpisem dotyczącym Markerów Wizualnych (link). Tam pokazywałem najbardziej podstawową metodę służącą stworzeniu obrazu do dowolnej informacji, którą chcemy zapamiętać oraz niezbędną do znacznego zwiększenia naszego zrozumienia tekstu.

To o czym będziemy mówić tutaj jest naturalnie związane z Markerami, ale przenosi je na poziom wyżej, dzięki czemu będziesz mógł później te skojarzenia wykorzystać w tworzeniu mnemotechnik – o nich, w kolejnych wpisach.

Skojarzenie to połączenie między informacją, której się uczysz, a tym co już wiesz. Brzmi prosto? Bo takie jest!
Jednak przez tyle lat nauki szkolnej zabraniano Ci używać wyobraźni i tu może pojawić się problem, bo będziesz musiał ją trochę wytężyć, żeby tworzyć dobre skojarzenia.

Zajmijmy się najpierw wytłumaczeniem z jakich elementów musi się składać takie skojarzenie, żeby być dobrze przez Ciebie zapamiętane.

Pomyśl, jak wygląda Twoje wspomnienie, z jakiejś ciekawej chwili z ostatnich wakacji?

Uczestniczysz w nim, czy jest to z perspektywy jakiejś innej osoby?

Czy jest to statyczny obraz, jak zdjęcie, czy raczej film?

Czy nawet teraz jesteś w stanie poczuć co tam się dzieje? Emocje, fakturę piasku pod stopami czy materiału leżaka? Smak piwa, które wtedy piłeś, albo zapach ogniska? Dźwięczność głosu osób, które przebywały w Twojej okolicy?
A jakie jeszcze dźwięki słyszysz?

Jak się wtedy czułeś?

Co się zdarzyło ciekawego?

Myślę, że szczegółów takiego ułamka Twojego życia mógłbyś wymienić jeszcze wiele. Zobacz, że przecież to jest sytuacja, która zdarzyła się raz i trwała kilka sekund do kilkunastu minut, a pamiętasz ją jakby zdarzyła się wczoraj. I będziesz ją tak pamiętał jeszcze przez długi czas. Dlaczego?

Dlatego, że była złożona z tak wielu elementów. Że informacje trafiały do Ciebie różnymi kanałami i były ze sobą powiązane. Jednocześnie, wszystkie informacje, które do Ciebie trafiały, były dla Ciebie jasne i zrozumiałe.

W ten sposób zbudowałeś żywy obraz.

Podsumujmy:

  • Skojarzenie to wizualna reprezentacja tego czego się uczysz
  • Skojarzenie łączy to czego się uczysz z tym co już znasz
  • Wspomnienia są zbudowane z informacji, które dobrze rozumiemy i, które przyswoiliśmy wieloma różnymi kanałami.
  • Dobre skojarzenie jest zbudowane przez Żywy Obraz

To się już nie odzobaczy

co się zobaczyło Już się nie odzobaczy Generator Memów

Na czym polega to wyrażenie? Że coś się już nieodzobaczy?
Zdecydowanie na tym, że obraz, który zobaczyłeś, był tak dziwny, niecodzienny, wpływający na różne Twoje emocje i odnoszący się do różnych zasobów Twojej pamięci, że nie sposób o nim zapomnieć.

Dlaczego by tego nie wykorzystać w nauce?

Zobacz, że elementami żywego obrazu są takie cechy jak:

  • Jest szczegółowy – ma kolory, kształty, fakturę itd..
  • Jest wielozmysłowy – możesz go zobaczyć, usłyszeć, dotknąć i poczuć.
  • Jest zabawny, śmieszny i absurdalny
  • Jest przewrotny – jęsli coś jest małe, to zrób to ogromne, jeśli duże, to zrób to małe
  • Może budzić seksualne skojarzenia
  • Budzi mnóstwo emocji
  • Jest bardzo dynamiczny

Wiem, wiem, to brzmi jak zabawa dla dzieci, a Ty chcesz poważnie się uczyć. Jednak skoro to zabawa dla dzieci, to czy Tobie tak łatwo będzie przełożyć informację, którą chciałbyś zapamiętać na żywy obraz?
 

Sprawdź: Stwórz żywy obraz dla takiej informacji jak “kolczatka ma żółte mleko, bo jest bogate w tłuszcz”.

I jak? Łatwo? Dziecinnie proste?

Jasne, że nie! Pewnie niewiele osób, będzie w stanie przełożyć taką informację na obraz, który jest zabawny, dziwny i pełen emocji bez treningu. Dlaczego? Bo przez wiele, wiele lat tradycyjnej edukacji byliśmy uczeni “nie wymyślaj!”. Bo nikt nie pozwalał nam tworzyć zwariowanych rzeczy. Opowiadanie na j. polskim miało zawierać zabiegi literackie, a nie dzwiną historię. Nikt nie przekazywał Ci ciekawostek o biologii i nie mogłeś jej doświadczać zmysłami. Tylko musiałeś pisać notatkę do zeszytu.

Pewnie zastanawiasz się jak ja bym to zobaczył?

Ja widzę kłującą kolczatkę z takimi pięknymi, pełnymi piersiami, z których wyciskam mleko, gorące, w którym widzę takie malutkie, mocno świecące słońca. To mleko formuje się w takiego biało-żółtego robota, jak z Wielkiej Czwórki, który ściska swój duży brzuch tak, że płynie z niego struga obrzydliwego, lepkiego tłuszczu.

Zobacz, że w takim skojarzeniu masz wszystkie elementy żywego obrazu. Jest bogaty w szczegóły i wielozmysłowy, bo kolczatka jest kłująca, piersi są pełne, mleko gorące, słońca mocno świecące, malutkie. Tłuszcz lepki, a robot gruby.
Jest przewrotny bo kolczatka ma ludzkie piersi, w mleku pływają słońca, które są małe, mleko formuje się w robota, a robot wylewa z siebie tłuszcz.

Budzi seksualne skojarzenia? Zdecydowanie!

Mnóstwo emocji? Na pewno! I wyciskanie mleka z piersi, robot ze świetnego filmu animowanego, lepki, obrzydliwy tłuszcz…

Czy jest dynamiczny? Mleko płynie potężną strugą, robot pod dużym ciśnieniem wyciska tłuszcz – zdecydowanie tak!

Podsumujmy:

  • Twoje skojarzenie ma być żywe
  • Skup się oprócz obrazu na pozostałych zmysłach
  • Nawet najgłupsza akcja jest lepsza od jej braku

Wyobraźnia nie zna granic

Jak skojarzyć nudną naukę z przyjemnością? #UczęSieMądrze

Pewnie zastanawiasz się nad tym, czy ta sama technika będzie działać dla pojęć abstrakcjyjnych? Dla nowych, nieznanych Ci słów?
W końcu tutaj rozmawialiśmy o czymś co względnie łatwo sobie wyobrazić – kolczatka, mleko, piersi, tłuszcz.

I tak i nie.

Z jednej strony, oczywiście, wyobrazić możesz sobie wszystko. Serio, Twoja wyobraźnia nie zna granic. Musisz ją tylko wyćwiczyć, by skojarzenia abstrakcyjne, niemożliwe i niecodzienne były przez nią akceptowane.

Z drugiej jednak, istnieje specjalna technika dzięki której możesz trudne, niecodzienne słowa, informacje, zamienić na skojarzenie. Nazywa się Techniką Słów Zastępczych i na pewno opowiem o niej przy okazji tej serii.

Po tym wpisie już wiesz jak tworzyć skojarzenia. Wiesz, że wizualizacja nauki to nie jest tylko zobaczenie faktycznego wyglądu danych informacji tylko nadanie im odpowiedniego znaczenia dla mózgu. Jeśli zastosujesz odpowiednie dozy przesady, emocji i dynamiki, nie dość, że lepiej zrozumiesz czytany tekst czy wiadomości z wykładu, bo nie możesz tego robić bez skupienia, to jeszcze znacznie lepiej je zapamiętasz.

Staraj się ćwiczyć codziennie. Skojarzenia, markery, możesz robić codziennie z każdej informacji. Niech to będą wiadomości, rozmowa z drugą osobą, książka, którą czytasz dla przyjemności, najważniejsze sceny czy wypowiedzi z filmu. Tu jest jak z każdą umiejętnością – będziesz tym lepszy im więcej będziesz ćwiczył

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Tags: